10 tipů na fotobankové hity

Publikováno v kategorii Fotobanky  |  18.04.2010

Pokud se chystáte s kůží na fotobankový trh, je dobré si zjistit, která témata jdou nejvíc na odbyt. Bohužel to často nebývá úplně to, co by vás bavilo nejvíc. I sebekrásnější fotka nebo ilustrace může skončit úplně zapomenutá a bez jediného stáhnutí, pokud je na ní něco bez komerčního potenciálu. Také se mi několikrát stalo, že jsem kreslila něco, co mě bavilo, co se mi ve výsledku i líbilo, ale moje ilustrace zahučela zcela nepovšimnutá v oceánu ostatních fotobankových obrázků. Jestli chcete mít jistotu, že jste se s tématem trefili, zvolte jedno z těchto:

1. Businessmani a lidé v kanceláři
Jedno z nejstahovanějších témat. Lidé na schůzi, u flipchartů, s telefonem, s bezdrátovými sluchátky, ruce na klávesnici, koláže se zapadajícím puzzle, člověk s grafem ukazujícím vzhůru, manažeři podávající si ruce, usměvaví bossové... Prostě úspěšní manažeři při práci - po fotkách, zanázorňující finanční nebo profesní úspěch je velká poptávka, hodně firem se jimi prezentuje.

2. Lékařská tématika
Doktoři/doktorky v bílých pláštích, lidé v rouškách, lékařské náčiní (stetoskopy, zkumavky), EKG, kreslené ikony lékařských a lékárnických potřeb, lékárničky, pilulky, mikroskopy, symboly srdce... Lékařské náčiní je trochu obtížné vyfotit, protože ho má málokdo k dispozici. Proto se také tak dobře prodává. Pokud nemáte šanci nic takového vyfotit a kreslíte, zkuste do fotobanky dát obrázek ve vektorech.

3. Vykryté obrázky
Vykrýt obrázek chvíli trvá. Nakupující grafik tím ušetří čas, takže tyhle obrázky jdou také dobře na odbyt. Dejte si práci a vykryjte ve Photoshopu třeba kytky nebo jídlo - ovoce a zeleninu. A pokud uspořádáte do obrázku více předmětů, zvyšujete šanci na častější stáhnutí.

4. Jídlo
Časopisy nebo weby často potřebují obrázky jídel. Zkuste vyfotit třeba lákavé, šťavnaté saláty. Nebo luxusní vína, pečivo v ošatce, dorty, zákusky, snídaňová zátiší, nakrájené sýry, koktejly, fast-food, kávu, lístky máty, konvičky čaje... Snažte se vše uspořádat do pěkného zátiší.

5. Sezónní tématika
V létě pláže, lidé u bazénu, koktejly s brčkem, předměty na dovolenou - slamáky, brýle, žabky, moře - vlny, mořské hvězdy, ilustrace s pláží a surfaři. Na jaře kytky, na podzim listí, stromy a kapitola sama pro sebe jsou Vánoce. Vánoce jsou na fotobankách nejvyhledávanější slovo. Musíte mít na paměti, že všechny tyhle obrázky se nejlépe stahují před konkrétní sezónou, tedy v době, kdy se chystají tiskoviny nebo weby k tomuto tématu, nikoliv až když je sezóna v plném proudu. Vánoce tedy začněte nahrávat na fotobanky už v říjnu, pláže v dubnu apod.

6. Obrázky řemeslníků a pracovních nástrojů
Kompozice a detaily týkající se různých profesí - stavebníci - jeřáby, bagry, helmy, kladiva, skládací metry. Projektatni - rýsovací potřeby, detaily s plány, role s projekty. Lidé se žebříky, s vrtačkou, s krabicemi nářadí. Zahradníci, lakýrníci, svářeči, kuchaři ...prostě nejrůznější řemesla.

7. Kýče
Za kýče se nestyďte a směle je hoďte do fotobank. Kromě dětí, štěňat, koťat sem patří mnohé vánoční obrázky, svatby  - prsteny, svatební dorty, kytice, zamilované páry. A hlavně - obrázky k Valentýnu. Nezdráhejte se a všechny je tam nahrajte. Uvidíte, jak se po nich zapráší! :)

8. Koláže
Vyplatí se si s fotkou trochu pohrát a udělat z ní koláž, kupující tady má opět kreativní práci naservírovanou na podnose a ušetří práci. Dobře se prodávají třeba takovéhle náladové obrázky, jako toto listí anebo různé koláže ve stylu zen, klid, relaxace - různé bambusy a rákosové rohože, listy s rosou, svíčky..

9. Rodinka
Fotky rozesmátých lidí, buď mladá rodinka ve skupince nebo při nějaké činnosti - na louce, na kole, jak hází frisbee... Děti na houpačce, u bazénu. Fotky sympatických a vitálních seniorů.

10. Hudba
Fotky s hudební tématikou se hodí na nejrůznější letáky na festivaly a koncerty. Udělejte fotky a ilustrace breakdancerů, lidí na koncertě nebo DJ pulty, reproduktory, mikrofony, kytary, saxofony, sluchátka. Anebo znázorněte klasickou hudbu - klaviaturu, noty, housle, detaily strun nebo třeba dirigenta s taktovkou.

11. Jedna speciální kategorie nakonec - vektory
Pokud cokoliv z předchozích tématů nakreslíte ve vektorech, máte vyhráno. Vektory se obecně prodávají mnohem lépe než fotky, ve fotobankách je jich totiž mnohem méně. Jsou náročnější na vytvoření a člověk musí umět alespoň trochu kreslit. Ale investovat do nich čas se vyplatí!

Podobné články


Líbilo se? Budu ráda, pokud odkaz vložíte do některých z těchto sociálních sítí:

Autor:

Anna Frajtová
grafička, která ráda navrhuje tištěnou grafiku i weby a zajíma se o kreativní design. Stojí za projektem Designbox a můžete ji sledovat na Twitteru i Facebooku